راهنمای گوگل برای وبمستران

راهنمای گوگل برای وبمستران

راهنمای وب مستر

دنبال کردن دستورالعمل‌های عمومی زیر به گوگل کمک خواهد کرد تا سایت شما را پیدا کرده، فهرست و رتبه بندی کند.

ما به شدت شما را تشویق می‌کنیم که با دقت به دستورالعمل‌های ویژه زیر توجه کنید، که برخی از اقدامات غیر قانونی که ممکن است باعث شوند یک سایت به طور کامل از فهرست گوگل حذف شود یا در غیر این صورت تحت تأثیر یک عمل اسپم الگوریتمی یا دستی قرار گیرد را به شما نشان می‌دهد. اگر یک سایت تحت تأثیر یک عمل اسپم قرار گرفته باشد، ممکن است دیگر در نتایج Google.com یا هر یک از سایت‌های شریک گوگل نشان داده نشود.

سئو گوگل

دستورالعمل‌های عمومی

به گوگل کمک کنید تا صفحات شما را پیدا کند

  • اطمینان حاصل کنید که بتوان با یک لینک از یک صفحه قابل دستیابی دیگر، به تمام صفحات سایت دسترسی پیدا کرد. لینک ارجاع باید شامل متن، یا برای تصاویر، یک ویژگی alt (جایگزین) باشد، که مربوط به صفحه مورد نظر است.
  • یک فایل نقشه سایت با لینک‌هایی که به صفحات مهم سایت شما هدایت می‌شوند، تهیه کنید. همچنین یک صفحه با یک لیست قابل خواندن از لینک‌ها به این صفحات (گاهی اوقات صفحه فهرست (ایندکس) یا نقشه سایت نامیده می‌شود) فراهم کنید.
  • تعداد لینک‌ها در یک صفحه را به یک تعداد معقولی محدود کنید (حداکثر چند هزار).
  • مطمئن شوید که وب سرور شما به درستی از هدر If-Modified-Since HTTP پشتیبانی می‌کند. این ویژگی وب سرور شما را هدایت می‌کند تا به گوگل بگوید که آیا محتوای شما از آخرین باری که ما سایت شما را بارگیری کردیم، تغییر کرده است یا نه. پشتیبانی از این ویژگی موجب صرفه جویی در پهنای باند و سربار شما می‌شود.
  • با جلوگیری از بارگیری فضاهای نامحدود مانند صفحات نتیجه جستجو، از فایل txt بر روی وب سرور خود برای مدیریت بودجه بارگیری‌تان استفاده کنید. فایل robots.txt خود را به روز نگه دارید. یاد بگیرید چگونه بارگیری را با فایل robots.txt مدیریت کنید. پوشش و نحو فایل robots.txt خود را با استفاده از ابزار تست robots.txt آزمایش کنید.

راه‌هایی برای کمک به گوگل در پیدا کردن سایت شما:

  • آن را برای گوگل به آدرس http://www.google.com/submityourcontent/ ارسال کنید.
  • نقشه سایت را با استفاده از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) ارسال کنید. گوگل از نقشه سایت شما برای یادگیری ساختار سایت و افزایش پوشش ما از صفحات وب شما استفاده می‌کند.
  • مطمئن شوید هر سایتی که باید در مورد صفحات شما بداند، می‌داند که سایت شما آنلاین است.

به گوگل کمک کنید صفحات شما را درک کند

  • یک سایت مفید با اطلاعات غنی ایجاد کرده و صفحاتی که به وضوح و به طور دقیق محتوای شما را توصیف می‌کنند را بنویسید.
  • در مورد کلماتی که کاربران برای پیدا کردن صفحات شما تایپ می‌کنند فکر کنید، و مطمئن شوید که در واقع آن کلمات در داخل سایت شما گنجانده شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که عناصر <title> و ویژگی‌های alt شما توصیفی، خاص، و دقیق باشند.
  • سایت خود را طوری طراحی کنید که یک سلسله مراتب صفحه مفهومی واضح داشته باشد.
  • بهترین شیوه‌های توصیه شده ما برای تصاویر، ویدئوها، و داده‌های ساختاریافته را دنبال کنید.
  • هنگام استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا (به عنوان مثال، Wix یا WordPress)، مطمئن شوید که صفحات و لینک‌هایی ایجاد می‌کند که موتورهای جستجو می‌توانند آنها را بارگیری کنند.
  • برای کمک به گوگل برای درک کامل محتوای سایت شما، به تمام دارایی‌های سایتی که به طور قابل توجهی بر رندر شدن صفحه شما برای بارگیری تأثیر می‌گذارند: به عنوان مثال، فایل‌های CSS و JavaScript اجازه دهید که بر درک صفحات تأثیر بگذارند. سیستم نمایه سازی گوگل یک صفحه وب را آنطور که کاربر آن را می‌بیند، از جمله تصاویر، فایل‌های CSS، و JavaScript رندر می‌کند. برای دیدن دارایی‌های صفحه‌ای که ربات گوگل (Googlebot) نمی‌تواند آنها را بارگیری کند، یا برای اشکال زدایی دستورالعمل‌ها در فایل txt خود، از گزارش منابع مسدود شده در کنسول جستجو (Search Console) و ابزارهای Fetch as Google و robots.txt Tester استفاده کنید.
  • اجازه دهید ربات‌های جستجو بدون ID های سشن یا پارامترهای URL که مسیرشان را از طریق سایت ردیابی می‌کنند، سایت شما را بارگیری کنند. این تکنیک‌ها برای ردیابی رفتار کاربر مفید است، اما الگوی ذسترسی ربات‌ها کاملاً متفاوت است. استفاده از این تکنیک‌ها ممکن است به نمایه سازی ناقص سایت شما منجر شود، زیرا ربات‌ها ممکن است قادر به حذف URL هایی که متفاوت به نظر می‌رسند اما در واقع به همان صفحه هدایت می‌کنند، نباشند.
  • محتوای مهم سایت خود را به طور پیش فرض قابل مشاهده کنید. گوگل می‌تواند محتوای HTML پنهان درون عناصر هدایت کننده مانند سربرگ‌ها یا بخش‌های در حال گسترش را بارگیری کند، با این حال ما این محتوا را برای کاربر کمتر قابل دسترس در نظر می‌گیریم و معتقدیم که شما باید مهم‌ترین اطلاعات خود را در نمای صفحه پیش فرض قابل مشاهده کنید.
  • یک تلاش منطقی انجام دهید تا مطمئن شوید که لینک‌های تبلیغاتی روی صفحات شما بر رتبه بندی موتور جستجو تأثیر نمی‌گذارند. به عنوان مثال، از txt یا rel=”nofollow” استفاده کنید تا از دنبال شدن لینک‌های تبلیغاتی توسط یک بارگیر جلوگیری کنید.

بازدیدکنندگان سایت

به بازدیدکنندگان کمک کنید تا از صفحات شما استفاده کنند

  • سعی کنید برای نشان دادن نام‌ها، محتویات، یا لینک‌های مهم، به جای تصاویر از متن استفاده کنید. اگر باید از تصاویر برای محتوای متنی استفاده کنید، از ویژگی alt برای گنجاندن چند کلمه متن توصیفی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که تمام لینک‌ها به صفحات وب زنده می‌روند. از HTML معتبر استفاده کنید.
  • زمان بارگیری صفحه خود را بهینه کنید. سایت‌های سریع، کاربران را راضی کرده و کیفیت کلی وب را بهبود می‌بخشند (به خصوص برای آن کاربرانی که اتصال اینترنت کُند دارند). گوگل توصیه می‌کند که باید از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights و org برای آزمایش عملکرد صفحه خود استفاده کنید.
  • سایت خود را برای تمام انواع و اندازه‌های دستگاه‌ها، از جمله دسکتاپ، تبلت، و گوشی‌های هوشمند طراحی کنید. از ابزار تست موبایل پسند برای تست این که صفحات شما بر روی دستگاه‌های تلفن همراه چقدر خوب کار می‌کنند استفاده کرده و در مورد آنچه که باید اصلاح شود، بازخورد به دست آورید.
  • مطمئن شوید که سایت شما در مرورگرهای مختلف به درستی ظاهر شود.
  • در صورت امکان، اتصالات سایت خود را با HTTPS تأمین کنید. تعاملات رمزگذاری بین کاربر و وب سایت شما روش خوبی برای برقراری ارتباط در وب است.
  • مطمئن شوید که صفحات شما برای خوانندگان دارای اختلالات بصری مفید هستند، مثلاً از طریق تست قابلیت استفاده با یک صفحه خوان.

دستورالعمل‌های کیفیت

این دستورالعمل‌های کیفیت شایع‌ترین اَشکال رفتار فریبنده یا دستکاری کننده را پوشش می‌دهند، اما گوگل ممکن است به طور منفی یا با شیوه‌های گمراه کننده دیگری که در اینجا ذکر نشده پاسخ دهد. ایمن نیست که فرض کنیم فقط به این دلیل که یک تکنیک فریبنده خاص در این صفحه گنجانده نشده است، گوگل آن را تأیید می‌کند. وب مسترهایی که انرژی خود را صرف حفظ روح اصول اساسی می‌کنند، تجربه کاربر بسیار بهتری ارائه خواهند کرد و در نتیجه از رتبه بندی بهتری نسبت به کسانی که وقت خود را صرف گشتن به دنبال نقص‌هایی می‌کنند که می‌توانند از آنها بهره برداری کنند، برخوردار می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید که سایت دیگری از دستورالعمل‌های کیفیت گوگل سوء استفاده می‌کند، لطفاً با ارسال یک گزارش اسپم به ما اطلاع دهید. گوگل توسعه راه حل‌های مقیاس پذیر و خودکار را برای مشکلات ترجیح می‌دهد، بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا به کمک هم مبارزه با اسپم را به حداقل برسانیم. در حالی که ما ممکن است در پاسخ به هر گزارش اقدامات دستی انجام ندهیم، گزارشات اسپم بر اساس تأثیر کاربر اولویت بندی می‌شوند، و در برخی موارد ممکن است به حذف کامل یک سایت اسپم دار از نتایج جستجوی گوگل منجر شود. با این حال، تمام اقدامات دستی منجر به حذف نمی‌شوند. حتی در مواردی که ما بر روی یک سایت گزارش شده اقدام می‌کنیم، ممکن است اثرات این اقدامات واضح نباشند.

اصول اساسی

  • صفحات را در درجه اول برای کاربران بسازید، نه برای موتورهای جستجو.
  • کاربران خود را فریب ندهید.
  • از ترفندهای تعیین شده برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو اجتناب کنید. یک قانون کلی خوب این است که آیا شما در توضیح آنچه انجام داده‌اید به وب سایتی که با شما رقابت می‌کند، یا به یک کارمند گوگل احساس راحتی می‌کنید یا نه. یک آزمایش مفید دیگر این است که بپرسید، “آیا این کار به کاربران من کمک می‌کند؟ آیا من این کار را انجام می‌دادم اگر موتورهای جستجو وجود نداشتند؟”
  • در مورد آنچه که وب سایت شما را منحصر به فرد، ارزشمند، یا جذاب می‌کند، فکر کنید. مطمئن شوید که وب سایت شما در زمینه خود از بقیه سایت‌ها برجسته‌تر باشد.

دستورالعمل‌های خاص

از تکنیک‌های زیر اجتناب کنید:

  • محتوای تولید شده به صورت خودکار
  • مشارکت در طرح‌های لینک
  • ایجاد صفحاتی با محتوای کم یا بدون محتوای اصلی
  • پنهان کاری
  • هدایت مسیرهای مخفی و فریبکارانه
  • متن یا لینک‌های پنهان
  • صفحات دروازه
  • محتوای محرمانه
  • مشارکت در برنامه‌های وابسته بدون اضافه کردن ارزش کافی
  • بارگذاری صفحات با کلمات کلیدی نامناسب
  • ایجاد صفحات با رفتارهای مخرب، مانند فیشینگ یا نصب ویروس‌ها، تروجان ها، یا بدافزارهای دیگر
  • سوء استفاده از نشانه‌های کوچک غنی
  • ارسال جستارهای خودکار به گوگل

اقدامات خوبی مانند اینها را دنبال کنید:

  • نظارت بر سایت خود برای هک کردن و از بین بردن محتوای هک شده به محض ظاهر شدن
  • جلوگیری و حذف اسپم تولید شده توسط کاربر بر روی سایتتان

اگر سایت شما یک یا چند مورد از این دستورالعمل‌ها را نقض کند، آن وقت گوگل ممکن است اقدامات دستی علیه آن انجام دهد. هنگامی که مشکل را برطرف کردید، می‌توانید سایت خود را برای بازبینی ارسال کنید.(این اقدام باید از طریق پنل گوگل وبمستر سایت شما صورت گیرد.)

این مقاله برگرفته از Webmaster Guidelines می باشد.

بازنشر محتوا سایت،تنها با اجازه کتبی از مدیر سایت امکان پذیر می باشد.بازنشر بدون هماهنگی،مشمول پیگیری خواهد شد.