متاتگ های سئو در HTML

متاتگ های سئو در HTML

یک سند HTML که شامل کد هایی برای نماش یک صفحه وب است دارای یکسری استاندارد های برای موتورهای جستجو است . هر سند HTML از چند بخش اصلی تشکیل شده است که یکی از این بخش ها تگ Head است. در تگ Head اطلاعات و لینک های مهم سند HTML قرار می گیرد.

موتورهای جستجو براساس تگ هایی که در  Head صفحه قرار می گیرند نسبت به نمایش  آن صفحه در نتایج نمایش خود اقدام می کنند.

تگ های معنایی که در سند HTML و در تگ Head قرار می گیرند برای کاربرات نمایش داده نمی شوند. و در اصل برای موتور های جستجو نوشته می شوند که در ادامه به معرفی مهم ترین این تگ ها می پردازم.

متاتگ Title

هر صفحه یا سند HTML  دارای یک عنوان است که این عنوان درون تگ Title قرار می گیرد این یک تگ معنایی (سئو) می باشد.

عنوان قرار گرفته در تگ Title  باید بین ۶۰ – ۷۰  کاراکتر باشد و مهم تربن و جذاب ترین جمله یا عنوان صفحه باید درون این تگ قرار می گیرد به نمونه ای از این تگ دقت کنید.

<head>

<title>مقالات بهینه سازی سایت</title>

</head>

تگ Title باید دارای چند ویژگی باشد :

  • از کلمات کلیدی وکانونی صفحه در قالب یک جمله معنا گرا درون آن قرار می گیرد .
  • از کاراکار های حسابی مانند + * @ , ………… استفاده نکنید.
  • در ادامه عنوان صفحه باید نام برند هم برده شود که بهتر است نام برند برای صفحه اصلی سایت در اول Title مانند عنوان زیر باشد.

<title/>رسانه آموزشی لرن دی ال | مقالات سئو و وب سایت   <title>

یا

<title/> لرن دی ال | مقالات سئو و وب سایت   <title>

  • تعداد کاراکتر مجاز باید بین ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد .
  • هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد برای خودش داشته باشد و دو سند HTML نباید دارای یک تگ عنوان یکسان باشد.
  • عنوان صفحه باید رسا باشد و از طرح چیستان در عنوان استفاده نکنید.

متاتگ Description

متا تگ توضیحات یا Description  هم دیگر تگ مهم و اساسی از نظر معنایی است که در یک سند HTML در صفحات وب قرار می گیرد . تگ توضیحات هم در Head صفحه قرار می گیرد و شامل توضیح کوتاه و مفیدی از آن صفحه وب می باشد .تگ توضیحات به شکل زیر در سند HTML و در تگ Head  قرار می گیرد.

<head>

<meta name="description" content=" توضیحات"/>

</head>

این تگ دارای دو ویژگی مهم است , اولی نام  (name)  است که تعیین کننده نوع تگ بکار رفته اسن که باید Description  درون آن قرار می گیرد و دیگر محتوا (Content) که باید توضیحات درون آن قرار می گیرد.

تا آخر سال ۲۰۱۷  ما بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ کاراکتر محتوا درون این تگ برای صفحه وب خودمان قرار می دادیم. که این توضیحات در نتایج موتور های جستجو قابل مشاهده بود که در بروز رسانی جدید الگوریتم های گوگل از اوایل سال ۲۰۱۸ این میزان توضیحات به ۲۹۵ کاراکتر افزایش پیدا کرد که از این پس شما باید مقدار ۲۹۵ کاراکتر را درون این تگ از توضیحات سند HTML  وارد کنید.

این تگ از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با هوشمندی کامل نوشته شود , معمولا نمایش توضیحات کوتاه برای هر صفحه در نمایش نتایج موتور های جستجو و از همه مهمتر گوگل آشنایی کلی و درک کاربرد (مخاطب ) از صفحات وب سایت شماست و این توضیح می توان نرخ کلیک لینک های شما را در گوگل ودیگر سرچ موتورهای جستجو بالا ببرد . پس دقت کنید.

با توجه به افزایش میزان کاراکتر های متای توضیحات در نمایش نتایج گوگل رقابت برای شما سخت تر می شود و رتبه های اول گوگل بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و هدف گوگل از افزایش این مقدار این است که کاربرد در صفحه نمایش نتایج وب سایت مورد نظر خودش را باتوجه به توضیحات انتخاب کند و این موضوع اهمین زیادی برای شما خواهد داشت که از توضیحات عالی استفاده کنید.

تگ description  باید دارای چند ویژگی می باشد :

  • از کلمات کلیدی با رعایت جمله بندی درست و مفهومی در این تگ استفاده کنید.
  • حداکثر کاراکتر مجاز برای این تگ ۲۹۵ کاراکتر است و حداقل یک جمله باید درون این تگ وارد کنید .
  • هر صفحه یا سند HTML باید دارای تگ توضیحات مخصوص به خودش باشد و دو سند HTML  نباید دارای یک تگ توضیحات یکسان باشند .
  • تگ توضیحات باید رسا با مفهوم و دارای جمله بندی درست برای فهم کاربر در یک نگاه شود.

متاتگ Robots

این متا تگ برای تعیین دسترسی  ربات های موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده نادرست از این تگ می تواند روند بررسی  و ایندکس سایت شمارا برای نمایش در نتایج موتورهای جستجو مختل کند . به صورت پیش فرض شما اگر از این تگ استفاده نکنید تمام ربات های موتور های جستجو سایت شما را بررسی می کنند.

زمانی از این تگ استفاده می کنیم که بخواهیم دسترسی ربات های موتورهای جستجو را برای یک صفحه محدود کنیم. به نوع این متا در استفاده دقت کنید در ادامه بیشتر توضیح می دهم.

<meta name="robots" content="index, follow"/>

<meta name="robots" content="no index , no follow"/>

در بخش Content این متا تگ دو مقدار مهم قرار دارد که در ادامه توضیح این مقدار ها داده شده است :

Index : این مقدار دستوری برای ربات های موتور های جستجو است , که باید سند HTML یا صفحه (سایت ) را بررسی کندد و در نتایج خود نمایش دهند.

Follow :  این مقدار دستور برای ربات های موتور های جستجو است که لینک های خارج شده از وب سایت را مورد بررسی قراردهند و دنبال کنند.

No index : درست برعکس index  و طبق این دستور ربات های موتور های جستجو نباید سایت شمارا بررسی کنند و در نتایج خود هم نباید نمایش دهند .

No Follow : هم درست بر عکس مقدار Follow  عمل می کند و طبق این دستور ربات ها لینک های خروجی سند HTML شمارا بررسی و دنبال نمی کنند.

نکته : به صورت پیش فرض اگر از یک تگ استفاده نکنید به معنای دسترس آزاد ربات های موتور های جستجو برای بررسی ایندکس و فالو کردن سایت شماست , چنانچه بخواهید برای صفحه ای این دسترسی را محدود کنید باید به صورت no index  یا No Follow با دقت زیاد استفاده کنید.

متاتگ Keywords

متا تگ که در تگ Head مورد استفاده قرار می گیرد متا تگ کلمات کلیدی است که کلمات کلیدی اساسی و مهم وب سایت یا سند HTML  شما درون آن قرار می گیرند.

متا تگ کیبورد یا کلمات کلیدی چند سالی به دلیل استفاده بیش از حد کلمات کلیدی وبمستران در این تگ از طرف گوگل تایید و در نتایج گوگل لحاظ نمی شود. پس استفاده از این تگ هیچ تایدی روی سئو وب سایت شما نخواهد داشت.

متا تگ تعیین زبان سند HTML

در تگ Head  متا تگ دیگری هم برای تعیین زبان صفحه وارد می شود که این متا تگ به موتور های جستجو برای تعیین کشور هدف کمک می کنند . این متا تگ به صورت زیر است :

<meta name="language" content="fa-IR">