سئو و بهینه سازی سایت

آشنایی با مفهوم سئو داخلی

سئو داخلی (On Page SEO) چیست ؟

اگر شما قصد گسترش کسب و کارتان را دارید و کسب و کار شما از راه اینترنت و سایت است، باید بتوانید درست و اصولی سایت را بهینه کنید .

SEO یا همان بهینه سازی برای موتور های جستجو را می توان به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم بندی شود .

در این مقاله قصد داریم شمارا با مفهوم و مراحل انجام سئو داخلی وب سایت آشنا کنم .

مفهوم سئو داخلی یا بهینه سازی درونی وب سایت سئو داخلی وب سایت شامل مجموعه اقداماتی است که یک مدیر وب سایت بر روی بدنه سایت، محتوا، لینک و دیگر بخش های سایت انجام می دهد. برای بهبود رنک (رتبه) در موتور های جستجو، که این بهینه سازی از دو دید مورد بحث قرار می گیرد .

یکی دید موتور های جستجو نسبت به سایت شما و دیگری دید کاربران نسبت به وب سایت، که همیشه شما باید رابط کاربری وجلوه بصری خوبی را در سایت برای کاربران خود پیاده سازی کنید.

بهینه سازی داخلی سایت شامل چند سرفصل مهم است که در ادامه بصورت مفصل پیرامون آن ها صحبت خواهم کرد.

https://learndl.ir/downloads/google-advertising-education-google-adwords/

سرفصل مقاله : 

  • بهینه سازی محتوا
  • عنوان ها یا تک عنوان Title Tag
  • توضیحات یا متای توضیحات Meta Description
  • اصل محتوا و کلمات کلیدی Content , KeyWords
  • هدینگ ها Header Tag
  • بیهنه سازی تصویر
  • بهینه سازی سایت برای دستگاه های مختلف
  • سرعت بارگذاری وب سایت
  • اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی
  • لینک سازی

 

 

بهینه سازی محتوا:

تک عنوان (Title Tag)
این تگ عنوان صفحات و نوشته های سایت است و از اهمیت بالایی در بهینه سازی سایت برخوردار است، چرا که اولین بخش نمایش در نتایج موتور های جستجو می باشد.

در انتخاب تگ عنوان باید به ویژگی های زیر دقت نمود :

  • برای انتخاب عنوان از ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر استفاده کنید
  • از کلمات کلیدی در عنوان نوشته یا صفحه استفاده کنید
  • از کاراکتر هایی مانند / % – _ . ، استفاده نکنید
  • عنوان باید جذاب ، رسا ، و زبان گویای محتوا یا صفحه باشد.

شکل صحیح عنوان به صورت زیر می باشد :

نام سایت | عنوان صفحه یا نوشته یا نام سایت – عنوان صفحه یا نوشته

شکل صحیح عنوان در سورس کد سایت :

</Title>عنوان<Title>

دقت کنید عنوان را باید بین تگ های Title  بکار برد تا موتور های جستجو بتوانند، عنوان هارا ایندکس کنند.

 

توضیحات یا متای توضیحات Meta Description :

گوگل نتایج جستجو را براساس چند بخش برای کاربران به نمایش می گذارد .متای توضیحات هم یکی از بخش هایی است که همراه هر لینک در نتایج موتور های جستجو به نمایش در خواهد آمد.

دقت کنید نزدیک به ۵۰ درصد از کاربران بر اساس متای توضیحات روی لینک ها کلیک می کنند.

برای نوشتن متای توضیحات مناسب به نکات زیر دقت کنید:
  • متای توضیحات باید شامل ۱۳۵ تا ۱۶۰ کاراکتر باشد.
  • برای هر صفحه یا نوشته بایدمتای توضیحات منحصر به فردی را وارد کنید.
  • از کلمات کلیدی جذاب و رسا در متای توضیحات استفاده کنید.
اگر کلمات کلیدی که در گوگل جستجو می شوند ، در متای توضیحات وجود داشته باشند به صورت برجسته در نتایج گوگل نمایش داده می شوند.

تولید محتوا :

محتای وب سایت رکن اصلی بهینه سازی یا سئو سایت است و باید بدانید که تولید محتوا مهم ترین بخش مدیریت یک وب سایت است.

باتوجه به روند رو  به رشد الگوریتم های گوگل این شرکت نظارت ودقت بالایی روی محتوا وب سایت ها دارد، که هرگونه تولید محتوا ضعیف یا کپی از چشم الگوریتم های گوگل مخفی نمی ماند.

خوب است بدانید که الگوریتم پاندا گوگل وظیفه شناسایی محتوای کپی و گزارش را در وب سایت ها دارد.

در تولید محتوا وب سایت باید به یکسری نکات توجه نمود که در مقاله ای به صورت جداگانه و مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت ولی در این مقاله پیش رو به چند نکته اشاره خواهیم نمود.

 

نکات مهم در تولید محتوا بهینه سازی برای وب سایت :

محتوا به هیچ عنوان نباید کپی از سایت های دیگر باشد ،باید اختصاصی خودتان باشد.

محتوا تولید شده باید مرتبط با کسب و کارتان باشد.

محتوای کوتاه(خیلی کوتاه) و کم ارزش یک سئو سیاه محسوب می شود و تاثیر منفی دارد.

محتوا باید عمومی باشد، چون کاربران به دنبال محتوای تخصصی هستند.

نگارش درست محتوا و بهبود خوانایی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

در آخر هم به این نکته اشاره کنم، که وقتی محتوایی را در وب سایت منتشر می کنید، خودتان بنشینید و آن محتوا را بخوانید. مطمئن باشید همان حسی را به ممحتوا دارید که کاربر شما دارد. پس محتوایی را تولید کنید که کاربر شما از خواندن آن زود خسته نشود.

 

تگ هدینگ Header Tag

هر محتوایی که در سایت منتشر می کنید باید دارای یک عنوان و در صورت نیاز یکسری سرفصل باشد، برای اینکه  موتور های جستجو بتوانند عنوان و سرفصل های یک محتوا را بررسی و ایندکس کنند باید از تگ H استفاده کنیم.

این تگ ها از H1  شروع و به H6 ختم می شوند، یعنی : H1 ,H2,H3,H4,H5,H6  که از تگ H1 باید برای عناوین  استفده نمود و از H2 تا H6  هم برای سر فصل های یک محتوا می توان استفاده کرد.

 

برای استفاده بهتر از این تگ ها به نکات زیر دقت کنید :

  • در هرصفحه باید از یک تگ H1 استفاده کنید، آن هم فقط برای عنوان صفحه یا نوشته !
  • ترتیب استفاده تگ ها در سر فصل ها از H2  تا H6  است و باید این ترتیب رعایت شود .
  • در هر هدینگ از کلمات کلیدی حتما استفاده کنید.

استفاده از تگ های H به صورت کد های HTML  زیر است :

<H1> عنوان <H1>

<H2> عنوان <H2>

<H3> عنوان <H3>

<H4> عنوان <H4>

<H5> عنوان <H5>

<H6> عنوان <H6>

 

 

بهینه سازی تصویر :

در بازاریابی محتوا، تصویر یکی از جذاب ترین روش های تولید محتوا است ، که در سئو محتوا باید از تصاویر هم استفاده نمود.

تصاویری که استفاده می کنید باید شامل ویژگی های زیر باشد :

کمترین حجم ممکن را داشته باشند.

هر تصویر باید دارای تگ Alt باشد ، این تگ شامل توضیح کوتاه پیرامون تصویر درحد یک جمله یا عنوان  محتوایی که تصویر در آن قرار می گیرد که باعث ایندکس تصاویر در موتور های جستجو  می شوند.

کد HTMl  این تگ :

<“img alt =”SEO” src=”http//name.ir/content/Uploads/2017/seo.png”>

برای کاهش حجم تصاویر از سایت  www.Optimizilla.com  استفاده کنید.

 

قابلیت نمایش سایت در دستگاه های مختلف

امروزه اگر سایت شما در دستگاه های موبایل به خوبی نمایش داده نشود، بیش از نیمی کاربران خود را از دست خواهید داد.

طراحی سایت رسپانسیو (Responsive)  یا واکنش گرا به همین موضوع می پردازد. اگر سایت شما واکنش گرا باشد،از دستگاه های مختلف پشتیبانی می کند و به خوبی در دسکتاپ و موبایل نمایش داده می شود.

برای تست واکنش گرا بودن سایت از ابزار Google Mobile Friendly  استفاده کنید.

 

 

میزان سرعت بارگذاری صفحات سایت

زمان لود شدن سایت یا بارگذاری صفحات سایت یکی دیگر از عوامل سئو داخلی سایت می باشد ، که باید بصورت جدی به آن پرداخت.

دقت کنید که صبر کاربران فضای نت خیلی کم است، چرا که اگر صبور بودند اینترنت را برای مطالعه انتخاب  نمی کردند.

از طرفی سرعت اینترنت مشکل خیلی از کاربران در کشور ماست ، این دو عامل باعث شده که کاربران از سایت هایی که از سرعت لود بالایی برخوردار هستند، بیشتر بازدید کنند.

 

عواملی که در میزان سرعت لود سایت شما تاثیر دارد شامل :

انتخاب هاستینگ مناسب برای میزبانی وب سایت :

اگر شما از یک هاست ارزان یا رایگان استفاده کنید، پس نباید انتظار کیفیت سخت افزار میزبانی را داشته باشید،پس انتخاب هاست مناسب یکی از فاکتور های مهم در راه اندازی وب سایت و همچنین افزایش میزان سئو آن است .اگربتوانید هزینه کافی را داشته باشید، که از سرور اختصاصی برای وب سایت استفاده کنید. پس مطمئنا از کیفیت بالایی از میزبانی وب خود را استفاده خواهید کرد.

 

عدم استفاده از تصاویر سنگین روی سایت :

همانطور که گفتیم استفاده از تصاویر در محتوا خیلی به سئو محتوا کمک می کند اما چنانچه از تصاویر با حجم بالا استفاده کنید، باعث کاهش سرعت سایت میشود.

 

رفع مشکلات فنی سایت :

شما باید کدنویس سایت (HTML,Css,..) را چک کنید، که پس از رفع اشکلات فنی اقدام به فشرده سازی فایل های Css سایت کنید.البته می توانید کد های Java Script  را هم فشرده سازی کنید.

برای فشرده سازی کد ها از سایت www.Cssminifier.com استفاده کنید.

نکته : قبل از فشرده سازی کد های هر فایل، یک پشتیبان از آن تهیه کنید.

همچنین برای بررسی بهتر کد های سایت می توانید از سرویس Google Page Speed  استفاده کنید.

 

عدم استفاده از ابزارهای اضافی :

یکسری ابزارها و ابزارک ها مانند: آمار سایت، هواشناسی، فال، صلوات که بیشتر برای CMS  هایی همچون وردپرس یا جوملا نوشته و ساخته می شوند که استفاده از این ابزارها و ابزارک ها باعث افزایش حجم سایت می شود و سرعت بارگذاری را کاهش می دهد.

 

پیاده سازی امکان اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی یکی از فاکتور های مهم و اساسی در بهینه سازی سایت و افزایش میزان کسب و کار  است که این مهم در مبحث سئو خارجی سایت مطرح می گردد.

اما شما باید در سایت امکانی را پیاده سازی کنید که کاربر شما بتواند محتوا سایت را در شبکه های اجتماعی خودش به اشتراک بگذارد که این امکان زمانی موثر است که محتوایی مفید و جذاب تولید کنید.

برای هر مطلب دکمه های اشتراک گذاری را فعال و پیاده سازی کنید.

 

 

لینک سازی :

لینک های سایت و بحث لینک سازی یکی دیگر از فاکتور های مهم در بحث بهینه سازی سایت می باشد،

 

به طور کلی لینک های داخلی سایت به چند بخش تقسیم بندی می شوند :

  • لینک نوشته ها وصفحات سایت
  • لینک منوها ، فوتر و ساید بار سایت
  • بک لینک داخلی محتوا سایت (ازاهمیت بالایی برخورداراست)
  • لینک دسته بندی یا موضوعات سایت
  • لینک سازی داخلی در محتوا

بک لینک داخلی برای ارتباط بین محتوا و افزایش میزان ماندگاری کاربر در سایت و همچنین کاهش میزان فرار از سایت به کار می رود، که در بحث سئو داخلی بیشتر مد نظر ماست .

وقتی شما یکی از محتوا سایت یا نوشته های سایت را به یک کلمه از محتوا دیگر سایت لینک بدهید یک بک لینک ایجاد کرده اید که این تعریف ساده آن است ، اما جای بحث و گفتگو زیادی دارد که در یک مقاله جداگانه به آن می پردازیم.

برای آنالیز و بررسی بک لینک داخلی سایت از ابزار Google Webmaster Tools استفاده کنید.

https://learndl.ir/downloads/learn-google-webmaster-tools-site-registration/

https://learndl.ir/downloads/learn-google-webmaster-tools-robots-txt-file/

 

بازنشر محتوا سایت،تنها با اجازه کتبی از مدیر سایت امکان پذیر می باشد.بازنشر بدون هماهنگی،مشمول پیگیری خواهد شد.

سر دبیر مجله

در زمینه دیجیتال مارکتینگ و راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی فعالت میکنم.

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا